Ett utedass, ytterligare resurs

Något som också tillkommit under året som gått är ett utedass. Det är en resurs precis som de båda bodarna och jordkällaren samt kommande vedförråd och återskapande av vattenbrunn.

Länge, läs alla år, har jag till en början taktik-skitit innan jag åkt ut alternativt åkt hem om så krävts. Senare så började skogen användas men det kändes onödigt krångligt när jag ändå inte är tvingade att vara här. När jag tröttnade på att planera toabesöken, skita i skogen eller åka hem så införskaffades en camping-toa. Med urinseparator och påse som är till för att bli nedgrävd. Den kom väl till hands tills i sommar då jag kommit så långt att övernattningar var aktuella. Vilket också betyder mer tid mitt i skogen.

Förutseende som jag är så var just urinseparatorn på sitsen uträknad och den återanvändes såklart. Bygget gick som vanligt i återbruks-tänket. Inget har köpts förutom skruv och spik. Det är dock en tillfällig lösning och just det tillfälliga gjorde att jag räknade eller tänkte lite fel på höjden. Som inte justerades när stommen behövde justeras. Men eftersom jag är kort går det bra ändå. Är en person längre än 1.70m så behöver de böja sig lite påväg in och där inne :). Det är ju dock inte mitt problem ;)!

En tunna gjord för att användas på utedass placerades under konstruktionen och ett gammalt ventilationsrör monterades för att lättare får papper med mera att hamna i nämnda tunna utan att blåsa iväg vid nedsläpp. Detta medför att det är så gott som fritt otrevliga dofter inne i dasset. Nästa del är att bygga någon form av uppsamlare till urinet som även ska spädas med regnvattnet från taket som redan fått en egen hängränna.

Grunden utgörs av pallar och de reglades fast mellan två stubbar i bakkant och lades på sten i framkant. Vilket medför att den kommer röra sig över tid. Gissningsvis så klarar den sig 3-5 år utan underhåll av grunden. Lite färg ska den allt få och invändigt är den fullkittad med toapapper, vattendunk, handfat, strö, handduk och ljus hahaha. Vattnet kommer såklart att frysa i vinter så det för en lösa på annat sätt. But still… En resurs klart värt 3 dagars jobb.

6 kommentarer

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.