Bygga platsbyggt skafferi #1

Äntligen lite fart på bygget igen efter lite nödvändigt arbete med diken och marken.

Ramen på skafferiet byggdes redan förra sommaren. Men att få till hur inredningen skulle se ut. Vilken beklädnad de skulle vara. Hur den skulle fästas. Om det skulle isoleras invändigt med mera far frågor som fick ta sin tid. Ett platsbyggt skafferi är ju trots allt fast när det är klart.

Självklart skulle allt som gick vara av återbrukat material. Så grunden i ramverket fick bli gamla reglar som jag klöv till passande tjocklek. Ribborna som går mellan vägg och reglar är överblivet från ett bygge och kommer att fungera både som infästningspunkter för beklädnaden, hållare av isolering samt kant för hyllplan. Det tog ett tag att komma fram till hur de skulle sitta. Måtten på beklädnaden är … hrm … lite speciella 🙂 Mer om det längre ner i inlägget. Dörren kommer från stugan och satt här när jag fann den.

Måtten mellan hyllplanen är uträknade för att passa både som infästning till beklädnad på utsidan av skafferiet. Istället för pärlspont som är trendigt när det kommer till renovering av gamla torp. Från botten räknade jag ut en ungefärlig höjd passande en låda på hjul. Lådan är även tänkt att kunna innehålla tvålitersflaskor så höjden fick bli därefter. För att skapa stabilitet samt kanske det enda som är helt i våg här inne. Fick hyllplanen sitta med hjälp av injackningar i timmer samt reglar. Nu går de att klättra på 🙂

Efter det så måttade jag på en höft olika höjder efter tänkta kartonger, burkar och mindre lådor. Det kommer även bli en mindre ingång så att en kan stå innanför dörren. Någon form av pall kommer också att behövas få plats med. Vad detta platsbyggda skafferi ska innehålla är lite oklart. Det beror på hur resten av köket, eller rättare sagt hur köksbänken med gasolspisen, utformas.

Beklädnaden då. Jo det blir att slakta en gäng gamla pallar jag haft liggandes ute för att de ska grånas till perfektion :). Tog borta några plankor idag. Jag vill spara så mycket patina det går. För att lyckas med det tar jag tigersågen och kapar alla spik som håller fast plankan i pallen. På så sätt får jag rostiga skallar som utsmyckning. Till en början kommer jag att skruva fast plankorna i olika höjder och bredder. När det är klart kommer skruvarna att bytas ut mot överblivna och fyndade smidda spikar. Här nedan är en liten teaser av hur det kan se ut.

4 kommentarer

  1. Blir nog bra det där. Kul att du använder brädstumparna att klä med, snyggt! Spännande se det klart!

    Saknar dig på instagram, inte bara ditt insta utan till och med dina kommentarer på mina inlägg är borta… synd.
    hälsar Fjärdedelen

    Gillad av 1 person

    • haha, ja jo det är fler som saknar mina hejarop på insta. Jag fick så mycket märkliga människor efter mig så du anar inte.

      Hoppas det går bra och är bra med er alla där i ladan 🙂

      Gilla

      • jadå! Kall vinter då allt stod still men nu är golvet utgrävt ( hittade 15 olika skor i jorden!) Nästa vecka fyller jag med Perlite ( blev övertalad av säljaren att skippa skumglas som jag ville ha. Detta blev billigare och bra nog i mitt fall) Så snart golv!!

        Gillad av 1 person

        • 🙂 kul!
          Ja de verkar vara två läger mellan skumglas och perlite. Efter att ha kört skumglas och sett perlite. Skulle jag nästa gång köra en kombo. Detta för att skumglaset har väldigt hög bärighet. Mina stockar ligger på dem. Och fyller snabbt upp ett djup på 50-60cm som isolerar bra. Sedan skulle ja toppfylla med perlite för att väga in den sista ytan för att få helt slätt och tätt mot golvplankorna.

          Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.