Gräver om dikena

Förra gången jag gjorde iordning dikena var 2019. De var ett hastigt jobb på två dagar i helt ok väder. Med hyrd maskin samt en bekant som inhyrd förare blev notan cirka 11000:-. Ett himla meck med att få till en helg som passade firman som skulle köra ut maskin, att maskin var ledig, att föraren var ledig och framförallt att jag var ledig. När det var löst så gick allt hyfsat smidigt.

Nu har tiden gått. Det är 2023 och vildsvinen har gjort att delar av dikena blivit igensatta. Vatten stannar fortfarande kvar i kurvan och gör den lerig samt att vägen blir stundtals icke farbar. Vanligen vår och höst eller efter mycket regn. Har hela tiden velat göra dikena djupare eftersom det skulle avvattna vägen bättre samt att jag skulle vilja kratta, skrapa den jämnare. Men att gräva rakt, med jämt djup och få ett sjyst fall i botten är fan ingen lek :). Är inte helt nöjd med utfallet. Vetskapen om att jag ska ändå åka och platta till vägen gör att jag kommer köra ett varv till och finlira i botten på diket senare.

Nu kom jag i ett läge där jag behövde gräva bort alla stubbar som blev kvar efter avverkningen :). Eller ja mer nertagning av ett gäng träd som stod och murkna på tomten. Samt att dikena på tomten ska ordnas och dessutom ska marken planas till eftersom på 80-90-talet eller tidigare så körde de sönder marken med skördare när de avverka runt om. Och så de nuvarande diken. Alltså ett jobb som varar längre än en helg. Så jag gick och spanade efter en grävare runt 5 ton och i somras hittade jag den. En Takeuchi för 295.000:- plus moms. Har kollat runt hyfsat länge och kommer nog att få tillbaka pengarna helt eller med minimal förlust. Den har ca 5000 timmar i sig, går som en klocka och har rototilt. Den har några år på nacken men i tid räknat har den inte gått många timmer per år.

Av olika anledningar drog det ut på tiden att komma igång. Och nu när jag väl är i gång kommer snön. Typiskt ;). Det gick ok att gräva tills idag då snön kom i decimeter form. Har lite kvar innan jag vänder tillbaka upp mot huset igen och är osäker på om jag hinner det innan det blir för hårt i baken. Ytan är hård redan nu men under går det mjukt och fint. Har dock fastnat lite eftersom ett rör som går över vägen ska byta plats. Där är det stenhårt. Löser jag inte det blir det till att vänta tills i vår med detta jobb. Det här är en stor fördel med att ha egen grävare. Det kan vänta om det behövs.

Blir jag ståendes så är målet att få klart inne under vintern. Eller ja klart… golvet i rummet till höger, skafferiet och köksbänken. Så en liksom kan bo där sommartid.

2 kommentarer

  1. Egen grävare, minsann ! Så perfekt !
    Ja, vintern kom snabbt i år… men kollar jag förra året var det likadant… och försvann lagom till jul. Lycka till med grävandet!
    Hej från Fjärdedelen

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.