Skulle egentligen göra färdigt fönstren på utsidan så att torpet blir vind-, vatten- och snö-tätt. Men från ingenstans så dök det upp en möjlighet att få de igång de gamla diken som vuxit igen sedan länge.

Tanken om att göra om dem har funnits länge. Men de har haft låg prio. Vägen ut har blivit med tiden helt ok att köra på de sista 300 metrarna. Så det känns lite snopet att börja om. Men TGB:n får göra en insats senare och åka ett par varv fram och tillbaka och trycka till nya spår.

05654CCF-C9D9-4274-8D84-64F44081ACBF

Det första som behövdes göras var att ge plats åt en grävmaskin. Innan jag förstod vidden av mitt uppdrag så tänkte jag som vanligt – Hur svårt kan de vara… Svårigheten låg inte i att göra det. Utan tiden att få till det. Cirka två och en halv meter från diket och in mot skogen behövdes göras fritt hade vi räknat ut. Då gick det lätt att se marken vid grävning och även snurra runt vid behov.

8555BA3A-295F-413F-8A64-80F6B6A7A0AB

Eftersom de olika träden inte vuxit sig så stora ännu så gick det enkelt med den större grensaxen att klippa av dem. Det sparade oerhört mycket tid. Jämfört med att var gång hämta och starta upp motorsågen. För att inte gissa hur mycket sågkedja jag sparat. Ville ju klippa småträden så långt ner mot marken det gick.

Två och en halv dag tog det att få röjt 2,5-3 meter a´ 300 meter x2. Någon som gillar att räkna kan ju gå på Kvm-tid om en så vill. Jag räknar i verklighet. Det vill säga att en börjar inte 0700 jämt. Kör inte till 17 jämt. En dag, ett dygn är samma. Tiden till frostdjup  står inte still 🙂

08AE46CF-14CA-4F7C-B68F-EDAFD735F4CA

Att dika är tydligen ingen raketforskning. Dock är planering viktigt. Åt vilken håll ska jag, vilka är mina riktmärken, var kommer solen att ligga på respektive skugga, (detta är viktigare än vad man kan tro. Sol i ögonen eller med-ljus ger sämre möjlighet att rika skopan och se var det grävs.

Alla massor lades på vägen för att den skulle bli högre och öka avrinningen. Samt att vi slapp köra bort alla massor. Eftersom diket blev 20-40cm på var sida så är avrinningen riktigt bra. Inte fullt fall hela vägen. På några ställen blir en skvätt vatten stående. Men långt under vägbanan som då ändå hålls torr.

DF2134BD-9E75-46EA-AD17-16ECC63334E3

Det har regnat i två dagar. Hårt och i större mängd på samma gång. Trots det är den nya körbanan hyfsat torr. Och då var det ren lera på vissa ställen vi lagt upp. Det känns betryggande inför framtiden. Har räknat lite på det och jag gissar på att det kommer gå åt cirka 16 stycken lass med bärlager för att få till en sjyst väg hela streckan. Var lass är på omkring 15-17 ton. Räcker till 50-60 meter. Och tar omkring en timme styck att köra ut.

Det ger en uppskattning om vilka resurser jag behöver när vägen väl skal bli väg. Det som tillkommer i ekvationen är hur det ska läggas ut, vilken tid tar det, går det att matcha med utkörningen, priset per lass grus, priset för körningen.

Med mina kontakter jag skapar på senare tid och framåt kan jag säkerligen låna alt. väldigt billigt hyra en lastbil och köra själv. Grusgropen som säljer gruset börjar jag lära känna mer och mer i jobbet och således kan ett bättre pris vara ämne för diskussion.

Ger bra öppningar helt enkelt. Fast det är satt till nästa år, som tidigast.

Annonser