Golvet i vänstra rummet klart

Du som hängt med på insta vet redan att golvet är klart i ena delen, den vänstra. Det som ska bli kök och ha trappa till övervåningen. Nu när jag lägger ner insta behöver bloggen komma ikapp lite :). Tanken var ju att små saker skulle dokumenteras på insta och större på bloggen. Men texten är en begränsning på insta. Och folk gillar bilder mer än text. Samt att de nya direktiven med att betala 149:-/mån för att slippa annonser och ändå få mer av de som betalar för att få sina inlägg/reels att synas mer… Då slipper jag hellre allt.

Nåväl, golvet som grundats med skumglas enligt tidigare inlägg. Togs upp ett varv till i våras, Maj. Fylldes på med lite mer Hasopor och stampades. De var lite tidspress när vi lade in det. Ett tungt jobb men klart värt. Bärlinorna ligger direkt på skumglaset (Hasopor) och den lilla svikt som blir på golvplanken mellan dem tas upp av det packade skumglaset.

Jag förborrade hålen till spikarna med 3-4mm borr. Och spiken jag slog ner var nog 5×120 eller liknande. Valde en slät modell utifall jag behöver ta upp en planka. Det finns inga notar eller fjädrar på golvet. Så en del säger att det kommer dra. Jag är inte så säker med 50cm skumglas emellan. Samt att jag lerat hela insidan på grunden. Har även valt bort plast i grunden som de flesta kör med för att förhindra att markfukt driver upp mot golvet. Grejen med skumglas är att de har inte kapillärkraft nog att dra upp fukten. Däremot viss ånga. Men den följer med varm luft ut via ventilationen när stugan värms. Och står stugan ouppvärmd ventilerar timret sig självt om det är rätt gjort. Vilket det nu är när jag tagit bort all plast på väggarna. Där det saknas lera ska det fyllas på. Och där det sitter löst byts det ut.

Det har även provats att övernatta i stugan och det funkar bra. Temperaturen sjunker såklart fort när det är fritt drag genom dörr och till ovanvåning med tillhörande oisolerade tak :). Så övervintrande är kanske inte en plan i någon större utsträckning än. Rummet till höger ska jag försöka hinna klart i vinter. När tjälen kommer så grävningen av stubbar och diken inte går att göra mer. När saker fått flytta in dit ska skafferiet byggas klart och köket ska på plats. Till våren håller jag på att etablera ett mål att det ska gå att bo här sommartid.

4 kommentarer

  1. Kul att följa dig här med både fina bilder och en mer informerande text. Har en blogg som är vilade kanske dags att aktivera den igen
    Pia

    Gillad av 1 person

  2. Hej min vän!

    Tråkigt att du lämnar Insta, har varit roligt att följa dig!
    Hoppas du inte missförstod det nya!
    Det handlar inte om att du ska betala 149:-/mån
    Det är bara om du vill slippa reklamen på Insta som iofs är tröttsam men går att leva med, som du måste betala.

    Så, om du nu inte återkommer till Insta, hur följer man dig då?

    Med vänlig hälsning,
    Björn

    Skickat från min iPhone

    Gillad av 1 person

    • Hej, Om du sitter med en mobil så scrollar du ner lite längre på sidan så finns det två sätt att följa bloggen. En där du lämnar din epostadress så kommer automatiskt ett mail när jag lägger ett inlägg. Eller om du har ett konto via där du prenumererar på fler bloggar. Alternativt så skickar du din epostadress i ett DM på insta (har kvar den över helgen) så lägger jag till dig manuellt.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.