Märkligt fenomen

Nu när snön kom tillbaka en andra gång inträffade något intressant. Det finns en yta på marken, tomten, som alltid varit lite sunkigare än andra områden. Mestadels på våren och på hösten.

Jag har alltid gett mig själv förklaringen att det är vatten som kommer uppe ifrån bergskammen som går omkring 50-100 meter ovanför stugan. Och omger hela västra sidan på marken och ett större område utanför min mark. Det finns gamla diken på olika delar av tomten sedan gammalt. Dessa har jag gjort i ordning vilket kraftigt minskade fukten på tomten. Att alla träd är bort som tidigare drack vatten är fortfarande en del i detta fenomen.

Det jag gjort är att lägga uppgrävda jordmassor på strategiska ställen för att styra det vatten som kommer från bergskammen ner mot stugan till just de dikena. Det har funkat helt ok mot vad jag hade tänkt. Efter jag jag inte riktigt visste hur det skulle påverka kan jag ju inte säga att jag är helt nöjd 🙂

Det som nu skett är att även om det kommit ett gäng cm med snö. Spåren är från en fyrhjuling. Så är detta område fortfarande blött. Alltså inte fruset utan vatten rör sig. Om än lite sakta. Nu kommer kylan in med -5 -19 grader så då lär det frysa.

Men enbart där och det är en strimma ut åt höger i bild. Längre bort ligger ett dike och sedan en brunn. Ingen annanstans på marken är det så. Förutom i vissa diken.

Min teori
Att det är en underjordisk kanal med vatten som kommer från bergskammen. Som ligger väldigt ytligt på vissa ställen.

Min fundering
Jag vill anlägga ny brunn. En grävd. Kan jag ha nytta av att hålla mig till denna ström eller ska jag leta efter andra ställen. En senare fråga eller en fråga för mörka vinterkvällar 🙂

6 kommentarer

  1. Det är la bara å gräva. Du har ju grävmaskinen. Vill du veta hur stort hål du kan utgå ifrån att gräva kan jag måtta den yttre ringen på min brunn nu när stenarna ligger synligt… själva brunnen är nog bara 1/3 så bred.

    Ångrar du dig är det ju bara å lägga i en dammduk och bunkra bevattning.

    Koolt är det iaf, naturen är kool.

    Gillad av 1 person

  2. Jag skulle prova gå med slagruta bara för att jag är så gammalmodig. Låt din magkänsla avgöra om du ska prova gräva där eller inte.

    Jag har en brunn från år 1896 vid mitt ödehus (en gubbe gick med slagruta och hittade en vattenådra) men brunnen var tom på vatten nu senaste sommaren fastän det regnade mest hela tiden. Det är ochså ett mycket märkligt fenomen.

    Gillad av 1 person

  3. Ja, lite märkligt ser det ut.
    Kan inte råda dig angående brunnen men så som du tänker ( att dra nytta av vattenådern) låter i alla fall vettigt i mina öron… ha en fin nyårshelg!! Hälsningar från Fjärdedelen

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.