En snöig bild som föreställer vad som blev kvar efter nattens eldning. En liten stock, bränd, som en gång var en rotvälta. Det lampan lyser på. Om än en mindre modell. Samt en lite stock av den ”fulved” jag lade på innan jag lämnade torpet. Som tydligt syns så har värmen smält undan snön under plåtarna som jag nu tagit bort och runt dem, det lite mörkare området, fuktig men snåfri mark. Blixt och pannlampa var ett krav för denna bild. Det är bra mörkt ute i skogen.

Var ju tvungen att åka ut idag igen för att se vad snön gjort med vägen och framkomligheten. Hittills förtjust i vad Amaroken klarar av och jag blir mer taggad av att mer snö faller och jag får äntligen testa gränserna för vad bilen och jag klarar av. Min förhoppning är att det ska gå att klara 30 cm snö. Efter det börjar nog mönstret på däcken att ställas på sin spets. Just nu sitter det enbart dubbfria större vinterdäck med klass A på bränsle. Alltså snälla vägdäck utan någon större offroad kapacitet. Nu är det kanske 10-15 cm, max 20cm, oplogad väg att ta sig igenom de 900 meterna genom skogen. Mer eller mindre på de ställen där blåst gjort drivor.

I de tidigare inläggen om rishögen och utsikten går det att se hur högen såg ut innan eldningen tog sin början och jag kan nu konstatera att för att HELT få bort en sådan hög tar det omkring 36 timmar. Beroende på antalet stockar och dess storlek.

Detta tar jag med mig inför uppröjningen av mitt lilla kalhygge med nedfallna träd i plocke-pinn-struktur. För att få lite mer kläm på detta behöver nog drönaren ta ett par varv till. Får locka vännen ut i skiten igen vid tillfälle.

Annonser